Bezoek vrijblijvend onze open avond

Zoek
Sluit dit zoekvak.

Mediation in Conflict met Specialisaties

Waar mensen zijn, ontstaan onvermijdelijk ergernissen en conflicten. Dit kan zeer stressvolle situaties opleveren. Men is erbij gebaat deze conflicten zo snel mogelijk én op een constructieve manier op te lossen.

Mediation is een vorm van bemiddeling die steeds vaker ingezet wordt. Bijvoorbeeld bij echtscheiding, einde samenleving, conflicten over de verdeling van een erfenis, maar ook het opnieuw bekijken van een bestaande omgangsregeling of herberekening van de kinder- en/of partneralimentatie.

Als mensen er samen niet meer uitkomen biedt mediation perspectief. Een mediator is onafhankelijk en geeft elke partij de gelegenheid om emoties, wensen en belangen in te brengen.

Zo komen mensen op een verantwoorde manier weer tot werkbare en toekomstgerichte afspraken omdat ze zélf een oplossing voor hun conflict creëren. Een mediationproces verloopt vaker soepeler en sneller en heeft een beter eindresultaat tot gevolg. Echt een win-win situatie.

De populariteit van mediation is daardoor enorm aan het toenemen. Een mediator wordt steeds vaker gevraagd vanwege de lagere kosten én vanwege de duurzame oplossingen voor alle partijen.

Mediation is echter geen specialisatie, maar, zoals eerder aangegeven, meer een vorm van bemiddeling.

De reglementen en gedragsregels zijn dan ook gebaseerd op een vorm van bemiddeling. Enige vorm van advies of “helpen” tot een oplossing valt buiten mediation en dus ook de reglementen en gedragsregels.

Vanuit de maatschappij ontstaat meer de wens om meer begeleiding te krijgen naast mediation, zoals begeleiding bij (echt)scheiding of een arbeidsconflict.

Als antwoord op de vraag om meer begeleiding rondom (echt)scheiding is er een “familie” protocol ontwikkeld. Dit protocol maakt het mogelijk dat de betreffende mediator onderhandelingsvaardig wordt geacht te zijn, zodra deze de opleiding tot familie mediator heeft gevolgd. In het protocol wordt van de familie mediator verwacht dat deze een eenvoudige vermogensopstelling of alimentatieberekening moeten kunnen maken.

De aansprakelijkheden jegens de klanten, ten opzichte van het te volgen begeleidingsproces, van de mediator nemen toe. “Wat is bijvoorbeeld een eenvoudige berekening?” Deze vraag kan voer voor juristen zijn, binnen de klacht en tuchtregelingen rondom deze familie mediator.

Daarnaast zijn er allerlei specialisten binnen het familie domein werkzaam, waar de mediator en de expert in 1 persoon zijn vertegenwoordigd, met als gevolg een goed advies voor betrokken partijen. Het “familie” protocol biedt hier echter geen oplossing voor binnen het aangewezen mediation register van de MfN of ADR.

MfN/ ADR

De MfN is een beroepsorganisatie die o.a. klacht- en tuchtrecht faciliteren voor alleen mediators. Valt je werk buiten dit protocol dan kan het klacht- en tuchtrecht zich tegen de betreffende mediator/expert keren.

De beloning (vaak het uurtarief) voor de te voeren familie mediation wordt gebaseerd op het “familie” protocol en mag, volgens de Raad voor Rechtsbijstand, niet meer bedragen dan hetgeen de toevoegingsfaciliteit voorschrijft. Dit geldt natuurlijk alleen voor mediators die toevoeging voor de klanten aanbiedt. Als mediator/expert dekt deze subsidieregeling bij lange na niet de werkzaamheden die binnen een scheidingsproces door de klanten wordt verwacht en nodig is.

Momenteel krijg je als mediator recht op toevoeging als je een opleiding doorloopt die aan het “familieprotocol voldoet en als je als Registermediator staat geregistreerd in het MfN Register.

Het ADR Register, richt zich niet alleen op mediators, maar op professionals die zich bezig houden met conflictoplossing anders dan een Rechtbank procedure, zoals actieve goed opgeleide arbiters, conflictcoaches, mediators en onderhandelaars. Zij worden in aparte Expert Registers ingeschreven als extra waarborg op het standaard mediation register.

Het ADR Register faciliteert, bovenop het mediation register (minimaal gelijk aan de standaard MfN Register), ook een Register met klacht- en tuchtrecht voor een Scheidingsspecialisten. De “familie” expert valt dan ook onder het klacht- en tuchtrecht, maar kan zich, middels dit Register, ook onderscheiden van de “familie” mediator, niet zijnde een mediator met expertstatus.

Mocht je meer informatie willen over het beroep tot scheidingsspecialist en het nieuw op te bouwen Register via het ADR neem dan contact op met AMV Opleidingen 085 8884888 of via email ebaijens@amvopleidingen.nl

Meer berichten

Nieuwe Opleiding Register Scheidingsdeskundige

Gespecialiseerde aanpak in scheidingsbegeleiding: Waarom het essentieel Is De complexiteit van scheidingsprocessen vereist een veelzijdige benadering. Professionals die zich enkel focussen op één aspect, zoals mediation, coaching, of reguliere scheidingsbegeleiding, lopen het risico belangrijke elementen van het scheidingsproces te missen. Dit kan leiden tot een minder geïntegreerde ondersteuning voor mensen. De rol van scheidingsdeskundigeIn contrast,

Ga jij met de massa mee

Ga jij met de massa mee? Waarom Uniek Zijn als Scheidingsprofessional Essentieel is In de wereld van scheiding en bemiddeling lijkt het volgen van de massa soms de makkelijkste weg. Toch is het essentieel om als scheidingsprofessional je eigen unieke pad te volgen. Dit artikel belicht waarom een authentieke en innovatieve aanpak niet alleen van

Visualisatie voor Scheidingsprofessionals

Het begon allemaal met een droom, een gedachte die al lange tijd in mijn hoofd speelde. Ik wilde iets bijzonders creëren, een visualisatie speciaal voor scheidingsprofessionals. Maar waar begin je? Hoe wil je dat het klinkt? Wat wil je precies vertellen en waarom? Deze vragen hielden me bezig, tot op een dag…  De woorden uit

De kracht van Preventieve Mediation

De Kracht van Preventieve Mediation

Preventieve mediation biedt verschillende voordelen voor een relatie, zoals: Verbeterde communicatie:  Door middel van preventieve mediation kunnen mensen hun communicatieve vaardigheden verbeteren en leren hoe ze effectief met elkaar kunnen communiceren. Dit kan leiden tot een betere begrip en een verminderde kans op misverstanden en conflicten. Conflictbeheersing:  Preventieve mediation kan helpen bij het identificeren van

Scroll naar boven